Statut
ROZDZIAŁ I: Postanowienia ogólne
- Nazwa Fundacji brzmi: Fundacja Mózg na Fali, i w dalszej części statutu zwana jest Fundacją.
- Fundacja została ustanowiona przez Fundatora Paulinę Golińską, aktem notarialnym z dnia 01.2021 r. sporządzonym w Kancelarii Notarialnej Natalia Bielińska i Magdalena Jakubowska, ul. Świętojańska 118/1, 81-388 Gdynia.
- Fundacja działa m.in. na podstawie przepisów:
1) Ustawy z dnia 06 kwietnia 1984 r. o fundacjach,
2) Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
3) Niniejszego statutu Fundacji, zwanego dalej Statutem.
- Fundacja ma nazwę Mózg na Fali i zostaje ustanowiona na czas nieokreślony.
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Ministrem właściwym ze względu na cele Fundacji jest minister właściwy do spraw zdrowia.
- Siedzibą Fundacji jest miasto Gdańsk. Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskie Dla właściwego realizowania celów statutowych Fundacja może prowadzić działalność w kraju i poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Fundacja posługuje się nazwą pełną: Fundacja Mózg na Fali. Fundacja może posługiwać się nazwą Mózg na Fali. Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy, tj. Brain Wave Foundation.
- Fundacja może nadawać tytuł Honorowego Członka Fundacji, ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym, a także jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, zasłużonym dla celów obranych przez Fundację lub dla samej Fundacji.
- Fundacja może używać pieczęci z nazwą Fundacji oraz może posiadać znak graficzny. Fundacja może także posługiwać się odpowiadającym nazwie znakiem słowno-graficznym.
- Fundacja może tworzyć odziały, zakłady, filie.
ROZDZIAŁ II: Cele i formy działania
- Celem Fundacji jest
– wsparcie osób dorosłych i dzieci z chorobami neurorozwojowymi, neurozwyrodnieniowymi, po incydentach czaszkowo-mózgowych oraz z chorobami i zaburzeniami psychicznymi, w tym osób z orzeczeniem o niepełnosprawności/osób niepełnosprawnych (zwanych w dalszej części Statutu „Beneficjentami”) oraz Członków ich rodzin i opiekunów, oraz wspieranie szeroko rozumianego otoczenia tych osób,
– podejmowanie inicjatyw społecznych, edukacyjnych i kulturalnych na rzecz szerzenia wiedzy na temat psychologii, w tym psychologii klinicznej. - Fundacja realizuje swoje cele w szczególności przez:
– działalność pomocową skierowaną do Beneficjentów: diagnozowanie, rehabilitacja, terapia indywidualna oraz grupowa: psychologiczna, neuropsychologiczna, fizjoterapia; niesienie pomocy materialnej, medycznej i prawnej; aktywizacja zawodowa i społeczna;
– poradnictwo skierowane do Członków rodzin oraz opiekunów Beneficjentów: psychoedukacja realizowana poprzez warsztaty i szkolenia oraz przygotowanie i prezentowanie materiałów edukacyjnych; opieka wytchnieniowa;
– współpracę ze środowiskami służby zdrowia, oświaty i innymi podmiotami pracującymi na rzecz Beneficjentów: organizacja szkoleń i warsztatów dla psychologów, terapeutów, pracowników służby zdrowia (lekarze, pielęgniarki, ratownicy medyczni, fizjoterapeuci), nauczycieli;
– organizowanie oraz inicjowanie spotkań i wydarzeń (np. targów, konferencji, sympozjów, szkoleń, warsztatów, konkursów, wystaw, itp.) oraz projektów edukacyjnych i animacyjnych na rzecz szeroko rozumianej społeczności: dzieci, młodzieży i dorosłych w różnych obszarach (m.in. zdrowy styl życia, aktywność fizyczna, rozwój kompetencji psychologicznych),
– upowszechnianie wiedzy poprzez prowadzenie kampanii informacyjnych i promocyjnych dotyczących zachowań prozdrowotnych i prewencyjnych; działalność w mediach; działalność wydawnicza;
– prowadzenie i rozpowszechnienie wyników badań naukowych w obszarze psychologii i medycyny we współpracy z ośrodkami naukowymi w Polsce i zagranicą;
– inne działania wspierające Beneficjentów, Członków ich rodzin i opiekunów, a także szeroko rozumianą społeczność: dzieci, młodzież i dorosłych. - Fundacja dla osiągnięcia swych celów może zrzeszać się, przystępować do organizacji, współpracować z innymi instytucjami, organizacjami, stowarzyszeniami, fundacjami krajowymi i zagranicznymi jak również osobami fizycznymi w zakresie objętym działalnością Fundacji.
- Fundacja może prowadzić działalność odpłatną i nieodpłatną pożytku publicznego.
- Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami.
ROZDZIAŁ III: Majątek Fundacji
- Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działa
- Majątek początkowy Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 2000 zł (słownie: dwa tysiące złotych), wniesiony przez Fundatora zgodnie z jego oświadczeniem woli o ustanowieniu Fundacji.
- Dochodami Fundacji są w szczególności:
– dobrowolne świadczenia, wpłaty, subwencje, dotacje, dofinansowania,
– darowizny, spadki i zapisy testamentowe od osób fizycznych,
– darowizny, dotacje i subwencje od osób prawnych krajowych i zagranicznych oraz jednostek nie posiadających osobowości prawnej,
– dochody ze zbiórek i imprez publicznych,
– dochody z majątku ruchomego i nieruchomego oraz z praw majątkowych Fundacji,
– odsetki bankowe,
– środki uzyskane z działalności odpłatnej pożytku publicznego,
– inne wpływy i dochody, - Majątek Fundacji służy realizacji celów statutowych.
- Majątkiem Fundacji zarządzają powołane do tego organy Fundacji na mocy niniejszego statutu.
- Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swym majątkiem.
- Środki uzyskane z działalności odpłatnej przeznaczone będą w całości na działalność statutową.
- Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i rachunkowość według zasad obowiązujących osoby prawne.
ROZDZIAŁ IV: Organy Fundacji
Organami Fundacji są:
- Rada Fundacji, zwana dalej Radą,
- Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem.
RADA FUNDACJI
- Rada jest organem kontrolnym i opiniującym Fundacji.
- Członkowie Rady powoływani są przez Fundatora. Po śmierci Fundatora zmiany i uzupełninia Rady dokonują Członkowie Rady.
- Rada Fundacji składa się z 2-5 osób.
- Rada wybiera ze swego grona Prezesa.
- Odwołania członka Rady dokonuje Prezes Rady z ważnych przyczyn. Odwołania Prezesa Rady dokonują Członkowie Rady w głosowaniu tajnym większością głosów bez udziału Prezesa Rady. W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie każdego członka Rady (w tym Prezesa Rady) i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie może nastąpić w wyniku uchwały podjętej przez Fundatora.
- Członkostwo w Radzie wygasa na skutek:
- dobrowolnego ustąpienia, zgłoszonego pisemnie do Prezesa Rady,
- utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
- odwołania, o którym mowa w punkcie 5. niniejszego paragrafu,
- śmierci członka.
- Osoby wchodzące w skład Rady Fundacji:
- nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej;
- nie były skazane prawomocnymi wyrokami za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
- mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
- Posiedzenia Rady odbywają się nie rzadziej niż raz na rok.
- Posiedzenia Rady zwołuje Prezes Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu lub Fundatora.
- Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym dla rozpatrzenia sprawy o szczególnym charakterze, z inicjatywy Zarządu bądź na pisemny wniosek Prezesa Rady lub przynajmniej dwóch jej członków. O zwołanie Posiedzenia Rady może do Prezesa Rady wystąpić także Fundator.
- Posiedzenia Rady prowadzi Prezes lub członek Rady przez niego wskazany.
- Uchwały Rady Fundacji zapadają zwykłą większością głosów obecnych członków, z wyjątkiem uchwał w sprawach likwidacji Fundacji. W sprawie likwidacji konieczna jest większość 2/3 głosów Rady Fundacji oraz zgoda Fundatora. Niniejsze uprawnienie Fundatora wygasa wraz z jego śmiercią. W razie równego rozłożenia głosów, decydujący głos ma przewodniczący Rady.
- Kadencja Rady trwa 5 lat. Osoba przystępująca do Rady w trakcie trwania kadencji kończy swoją działalność z dniem upływu kadencji. Nie wyklucza to możliwości wybrania tej osoby do Rady na czas trwania następnej kadencji, tak jak i pozostałych Członków ustępującej Rady.
- Posiedzenia Rady Fundacji mogą być zwoływane za pomocą komunikatorów elektronicznych i odbywać się zdalnie.
- O zwołaniu posiedzenia Rady należy zawiadomić członków z co najmniej 7-dniowym wyprzedzeniem.
- W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć Członkowie Zarządu. Członkowie Zarządu nie posiadają prawa głosowania.
§8.
- wytyczanie kierunków działania Fundacji i zatwierdzanie jej rocznego planu finansowego,
- nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji, w szczególności kontrola stanu majątkowego Fundacji,
- opiniowanie zmian w statucie Fundacji,
- zatwierdzanie regulaminów wszystkich organów Fundacji,
- podjęcie uchwały o likwidacji Fundacji,
- powoływanie i odwoływanie Prezesa Zarządu i pozostałych Członków Zarządu Fundacji. Powołania pierwszego Prezesa Zarządu i Wiceprezesa Zarządu może dokonać Fundator zgodnie z 9 pkt 3. Statutu. Powołanie przez Radę Fundacji Prezesa Zarządu i Wiceprezesa Zarządu może nastąpić jedynie w przypadku zrzeczenia się pełnienia funkcji przez Prezesa Zarządu/Wiceprezesa Zarządu powołanego przez Fundatora, w wyniku śmierci Prezesa Zarządu/Wiceprezesa Zarządu powołanego przez Fundatora lub gdy Fundator nie wskazuje Pierwszego Prezesa Zarządu Fundacji/Wiceprezesa Zarządu,
- zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności oraz udzielanie Zarządowi absolutorium,
- opiniowanie programów i planów działalności Fundacji.
ZARZĄD FUNDACJI
- Zarząd Fundacji składa się z 1-5 osób.
- Członkiem Zarządu może być Fundator.
- Fundator wskazuje pierwszego Prezesa Zarządu i Wiceprezesa Zarządu.
- Fundator może określić w uchwale o powołaniu pierwszego Prezesa Zarządu i Wiceprezesa Zarządu, że będzie on/będą oni dożywotnio sprawować funkcje.
- Fundator ma prawo wskazać pozostałych członków pierwszego Zarządu Fundacji.
- Zarząd powoływany i odwoływany jest przez Radę Fundacji z zastrzeżeniem 9 pkt 3. i 5. oraz § 8 pkt 6. Statutu.
- Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
- złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Rady Fundacji,
- utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
- śmierci członka Zarządu,
- odwołania przez Radę Fundacji. Nie dotyczy to Prezesa Zarządu i Wiceprezesa Zarządu wskazanego przez Fundatora zgodnie z 9 pkt 3. Statutu.
- Członkowie organu zarządzającego nie byli i nie są skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Członkowie Zarządu mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji wynagrodzenie.
- Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji upoważniony jest Prezes Zarządu wraz z Wiceprezesem Zarządu lub Prezes Zarządu/Wiceprezes Zarządu działający łącznie wraz z innym Członkiem Zarządu. W przypadku zarządu jednoosobowego do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji upoważniony jest Prezes Zarządu.
- Zarząd Fundacji kieruje działalnością Fundacji zgodnie ze statutem i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Pracami Zarządu kieruje Prezes Zarządu, a w czasie jego nieobecności Wiceprezes Zarządu lub inna osoba wyznaczona przez Prezesa Zarządu.
- Zarząd podejmuje uchwały większością głosów osób obecnych, a w przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa Zarząd Fundacji.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. O posiedzeniu Zarządu muszą być powiadomieni w dowolnej formie wszyscy członkowie Zarzą
- W posiedzeniach Zarządu mogą uczestniczyć bez prawa głosu, także inne osoby nie będące Członkami Zarządu. Osoby te mogą doradzać niewiążąco Zarządowi.
- Kadencja Zarządu trwa 5 lat, z zastrzeżeniem 9. pkt 4. Statutu.
- Posiedzenia Zarządu mogą być zwoływane za pomocą komunikatorów elektronicznych i odbywać się zdalnie.
- O zwołaniu posiedzenia Zarządu należy zawiadomić członków z co najmniej 7-dniowym wyprzedzeniem.
- Do kompetencji Zarządu Fundacji należy w szczególności:
– opracowywanie i realizacja planów działania Fundacji,
– gospodarowanie majątkiem Fundacji pod nadzorem Rady Fundacji, decydowanie o nabywaniu i zbywaniu przez Fundację środków majątkowych i dokonywanie innych czynności prawnych,
– podejmowanie decyzji w zakresie rozwoju Fundacji (z wyłączeniem połączenia Fundacji z inną Fundacją zgodnie z 12 pkt 3. Statutu),
– zrzeszanie się i przystępowanie do innych organizacji,
– przyznawanie wyróżnień honorowych osobom zasłużonym dla Fundacji i jej działalności statutowej,
– uchwalanie zmian w statucie Fundacji.
– inne działania nie będące w zakresie Rady Fundacji. - Zarząd Fundacji może powołać ciała doradcze i wspierające spośród osób skupionych wokół idei Fundacji.
- Szczegółowe zasady działania organów Fundacji mogą określać regulaminy.
- Statut lub inne akty wewnętrzne Fundacji zabraniają
– udzielania pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanej dalej „osobami bliskimi”;
– przekazywania majątku Fundacji na rzecz jej członków, członków organów (w tym osób wchodzących w skład Rady Fundacji, Zarządu Fundacji) lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
– wykorzystywania majątku na rzecz jej członków, członków organów (w tym osób wchodzących w skład Rady Fundacji, Zarządu Fundacji) lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji;
– zakupu towarów i usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Fundacji, członkowie jej organów (w tym osoby wchodzące w skład Rady Fundacji, Zarządu Fundacji) lub pracownicy oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
ROZDZIAŁ V: Postanowienia końcowe
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inna fundacją nie może nastąpić, jeżeli w wyniku połączenia mógłby ulec zawężeniu lub istotnej zmianie cel Fundacji.
- Decyzję o połączeniu podejmuje Fundator w trybie uchwał Niniejsze uprawnienie Fundatora wygasa wraz z jego śmiercią i przechodzi na Radę Fundacji.
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się środków finansowych na realizację jej celów i na spłatę zobowiązań.
- Decyzję o likwidacji podejmuje Rada Fundacji z zachowaniem postanowień ustaw na mocy których Fundacja prowadzi działalność, po uzyskaniu zgody Fundatora (do czasu śmierci Fundatora).
- Likwidację Fundacji prowadzi likwidator wyznaczony przez Zarząd za zgodą Rady Fundacji.
- Likwidatorowi przysługują uprawnienia-kompetencje Zarządu.
- W razie likwidacji Fundacji pozostały po likwidacji majątek przeznaczony zostanie na cele, dla których ustanowiona została Fundacja w drodze uchwały Rady Fundacji.
ROZDZIAŁ VI: Zmiana i interpretacja statutu
- Zmiana statutu nie może naruszać w istotny sposób celów realizowanych przez Fundację.
- Zmian w statucie dokonuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały.
Spory wynikłe z interpretacji statutu lub regulaminów uchwalonych na podstawie niniejszego statutu rozstrzyga na użytek Fundacji Fundator, jako podmiot który zakładał Fundację i redagował jej Statut. Po śmierci Fundatora spory wynikłe z interpretacji statutu lub regulaminów uchwalonych na podstawie niniejszego statutu rozstrzyga na użytek Fundacji Rada Fundacji.
Statut został przyjęty dnia 21.06.2021 r.