Cyberprzemoc to zjawisko powszechne i niebezpieczne.Według raportu NASK z 2019 roku:
ponad połowa młodych użytkowników internetu przyznaje, że spotkała się z różnymi przejawami internetowej przemocy zarówno wobec swoich kolegów i koleżanek, jak i osób nieznajomych,
a co trzeci nastolatek – był wyzywany w internecie, poniżany, ośmieszany lub straszony.
Może to prowadzić do wielu problemów psychologicznych, a także pogłębiać problemy istniejące. A tych, jak wiemy, jest coraz więcej wśród młodzieży. Właściwa i powszechna edukacja medialna jest podstawowym rozwiązaniem dla tego problemu.
Cieszę się, że coraz więcej szkół dostrzega tę potrzebę. Właśnie kończę cykl warsztatów dla 4-klasistów/-ek na temat radzenia sobie z hejtem i cyberprzemocą. Dzieci poznają, jak czuje się osoba hejtowana, zastanawiają się, dlaczego niektórzy hejtują, a także pracują nad konstruktywnymi sposobami radzenia sobie z cyberprzemocą. Porusza mnie, gdy mówią, jak często je to spotyka, szczególnie gdy podają przykłady, których nie ma w oficjalnych raportach. Co więcej widzę, że wśród nich są osoby, dla których hejt to zwykły żart. Do tych ostatnich szczególnie trafiają opisy prawnych konsekwencji hejtingu.
Gdybyście chcieli/-ały poczytać więcej o tym problemie, warto sięgnąć po poradnik NASK: https://akademia.nask.pl/…/Poradnik_cyberprzemoc_www.pdf
Magda